Close

Campaign timeout

Campaign timeout, nebo česky Časový limit kampaně, je důležité a trochu schované nastavení Google Analytics.

Udává dobu, po kterou budou přímé návštěvy označeny stejným zdrojem návštěvy, jako návštěva předchozí.

Výchozí hodnota je 6 měsíců.

Campaign timeout v nastavení Google Analytics
Campaign timeout v nastavení Google Analytics

Proč campaign timeout existuje

Představ si, že uživatel přišel na tvůj web přes reklamu na Facebooku, která byla označena UTM parametry. Z webu ale odešel a za dva dny se vrátil zadáním URL adresy tvého webu, tedy přímým přístupem.

Očekáváš v Google Analytics dvě návštěvy, jednu z Facebooku a jednu přímou? Tak to očekáváš blbě. Analytics ti ukáží dvě návštěvy z Facebooku.

Myšlenka je totiž taková, že přímým přístupem se na web dostává velmi málo lidí. A pokud člověk před přímým přístupem přišel na web z nějaké kampaně, dá se očekávat, že právě ona kampaň následný přímý přístup způsobila.

Campaign timeout pak udává dobu, po kterou budou přímé návštěvy označeny zdrojem předchozí návštěvy. V základním nastavení je to 6 měsíců.

Tím pádem i kdyby mezi příchodem z Facebooku a přímou návštěvou uběhlo 5 měsíců, stejně druhou návštěvu označí Google Analytics jako zásluhu Facebooku.

A samozřejmě to zlepšuje výsledky Google Ads kampaní, proto to Google dělá.

Příklad

Představ si dvě návštěvy jednoho uživatele. Poprvé přišel z reklamy na Seznamu, podruhé z neplaceného vyhledávání na Googlu.

Zdroj návštěvy
Zdroj návštěvy

To není tak složité, že?

A co když pak ještě člověk přijde napřímo? Co tipuješ?

Přenos zdroje návštěvy při directu
Přenos zdroje návštěvy při directu

Najednou bude v GA poslední návštěva opět z Googlu.

To je jedna z příčin, proč se počet prokliků v reklamních systémech nebude rovnat počtu návštěv v Google Analytics. Další příčiny jsem popsal v článku Proč se počet prokliků nerovná počtu návštěv na Analytixeru.

A ze stejného důvodu můžeš vidět v Analytics návštěvy i z kampaní, které jsou již dávno zastavené.

Jak poznat skutečně přímou návštěvu

Naštěstí Analytics nám nabízejí možnost, jak poznat, zda návštěva byla skutečně z daného zdroje, nebo zda byla zdroji jen přiřazena po přímém přístupu.

Slouží k tomu sekundární dimenze Přímá relace.

Pokud nabývá hodnoty Yes, znamená to, že daná návštěva byla přímá a danému zdroji byla přiřazena jen kvůli campaign timeoutu.

Sekundární dimenze Přímá relace
Sekundární dimenze Přímá relace

Situace na obrázku vlastně říká, že z 319 návštěv přiřazených google / organic jich 68 bylo ve skutečnosti přímých. Ale protože před přímou návštěvou přišli daní uživatelé z Googlu, jsou i jejich přímé návštěvy označeny google / organic.

Doporučené nastavení

Hodnotu campaign timeoutu lze v nastavení Google Analytics změnit. A to v rozmezí 1 minuty až 24 měsíců. Nastavení najdeš ve Správci -> na úrovni služby pod Údaje o měření -> Nastavení relace.

Důrazně ti to ale nedoporučuji. Ovlivní to totiž přiřazování zdrojů k návštěvám a to až od času změny. Nebudeš tak moci srovnávat s předchozím obdobím.

Pokud se přeci jen do změny chceš pustit, nejprve ji otestuj. Na to je potřeba založit zcela novou službu (property) Google Analytics a na web nasadit druhé měření právě do této služby. Co služba je se dozvíš v článku o struktuře účtu Google Analytics a jak měření nastavit v článku jak nastavit měření Google Analytics.

Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.