Close

Co jsou Google Analytics

[géáčka], [džýej] či prostě Google Analytics (GA) jsou nástrojem od Googlu, který ti pomůže změřit, co se děje na tvém webu.

Ukázka vzhledu Google Analytics.

Ukázka vzhledu Google Analytics.

U celé řady webů jsou Google Analytics základním nástrojem pro vyhodnocování úspěšnosti webové stránky či rovnou eshopu.

Co lze s Google Analytics zjistit?

Správně nastavené Analytics ti toho o návštěvnících webu prozradí spoustu. Třeba

  • kolik jich přišlo
  • odkud jsou (stát, region a dokonce i město)
  • jak se na web dostali (přes vyhledávač, PPC reklamu nebo přímým zadáním URL adresy?)
  • jaké stránky webu viděli
  • co nakoupili
  • a mnoho dalšího…

GA jdou použít i k měření mobilních aplikací či jíných zařízení připojených k internetu.

Co GA neumí?

Byť jsou GA mocný nástroj, tak ne se vším si poradí. Analytics ti nepomohou, pokud potřebuješ:

  • sledovat pohyb myší na webu (na to je lepší Hotjar)
  • měřit objednávky po telefonu nebo emailu (teda ne v základním nastavení)
  • zjistit statistiky konkurence (pokud se jim nenabouráš do účtu)
  • vidět chování návštěvníka před příchodem a po odchodu z tvého webu
  • co si lidé myslí při prohlížení webu (zatím?)

 

Jak Google Analytics fungují?

Představ si Google Analytics jakou kousek kódu, který vložíš na svůj web. Pokaždé, když tvůj web někdo navštíví, odešle tento kousek kódu na servery Googlu informace o této návštěvě.

Ty pak Google zprocesuje a ty se můžeš podívat na souhrnné statistiky o všech lidech, kteří na web přišli.

Omezení

Technologie, na které Google Analytics fungují, má ale i svá omezení.

Tím nejdůležitějším je, že Analytics neměří dokonale přesně. Pro české prostředí se většinou uvádí odchylka od reality cca -10 %.

Nebudu zabíhat do technických detailů, proč je měření nepřesné. Důležité ale je, že čísla z GA nelze brát jako dokonalá. Pokud v Analytics vidíš za minulý měsíc tržby 100 tis Kč, tak to ještě neznamená, že můžeš bouchat šampáňo a těch sto tisíc rozfofrovat.

Proto je k údajům z GA potřeba přistupovat s rezervou a sledovat spíše trendy (rostou mi tržby nebo klesají a proč), než absolutní hodnoty.

Dalším omezením je, že již zaznamenaná data nejde zpětně upravovat. Proto je vhodné si nastavení Google Analytics řádně zkontrolovat.

Není totiž nic horšího, než se rozhodovat na základě špatných dat.

Stojí GA za to?

Google Analytics jsou výkonný pomocník a navíc zdarma. Jejich vložení na web je snadné a i laikovi dokáží stravitelně podat základní statistiky měřeného webu.

Proto bych je rozhodně doporučil mít na každém webu.