Close

Transakce v Google Analytics

Transakce jsou jednou z funkcí Google Analytics. Nejčastěji je využiješ k měření objednávek na eshopu a k tomu jsou i původně určené. Jak je ale správně nastavit a především na jaké problémy si dát pozor?

Kde transakce najdeš

Transakce najdeš v sekci Elektronický obchod.

Sekce Elektronický obchod
Sekce Elektronický obchod

Abys je tam viděl, potřebuješ je mít zapnuté. K tomu se dostaneme níže.

Pokud máš transakce nastavené, tak pak i v dalších přehledech přibude záložka Elektronický obchod a v ní příslušné metriky.

Záložka Elektronický obchod
Záložka Elektronický obchod

Způsoby měření transakcí

Pro měření transakcí ti nestačí základní kód Google Analytics. Je potřeba na děkovací stránku eshopu přidat ještě další kód, který odeslání informací o transakci zajistí.

Ten posílá nejen informace o objednávce jako celku (ID objednávky, tržby, doprava…), ale i podrobnosti o objednaných produktech (název, kategorie, jednotková cena, množství…).

A aby to nebylo jednoduché, existují dokonce dvě varianty, jak transakce měřit:

  • standardní měření elektronického obchodu,
  • rozšířené měření elektronického obchodu.

Rozdíl indikuje již název. To druhé toho umožňuje u samotné transakce měřit podstatně více.

A protože jejich nastavení je srovnatelně složité, doporučuji ti rovnou použít to rozšířené. To ti navíc umožní do budoucna měření doplňovat o další funkce rozšířeného elektronického obchodu (Enhanced Ecommerce) jako je měření zobrazení detailu produktu, přidání do košíku, vratek…

Jak nastavit měření

Samotné “zapnutí” měření transakcí se odehrává ve dvou krocích:

  • aktivace elektronického obchodu v GA,
  • vložení měřícícho kódu.

Aktivace elektronického obchodu v Google Analytics

Jdi do nastavení výběru dat, položky Elektronický obchod.

Nastavení Elektronického obchodu
Nastavení Elektronického obchodu

Zde aktivuj přepínač Povolit elektronický obchod a rovnou i Aktivovat přehledy rozšířeného elektronického obchodu

Aktivace elektronického obchodu
Aktivace elektronického obchodu

Vložení měřícího kódu

V dnešní době je nejlepší měřit transakce s využitím Google Tag Manageru.

V takovém případě umístíš do děkovací stránky kód, který do dataLayeru vloží údaje o objednávce. Odsud si je pak převezme Tag Manager, který je přepošle do Google Analytics.

Možností nastavení a podoby kódů je více a tak se buď podívej do instrukcí pro vývojáře nebo se obrať na svého webového analytika.

Problémy při měření transakcí

Měření transakcí bohužel není bez chybičky. Nejen že vyžaduje nasazení dalšího kódu, ale objevují se u něj i tyto nešvary:

  • doběh transakcí,
  • duplicitní transakce,
  • nesprávná měna transakce,
  • neměnnost dat,
  • hodnota transakce s DPH.

Většinu těchto problémů odhalíš s pomocí Checklistu dat v Google Analytics.

Doběh transakcí

Transakce se připisuje k datu uskutečnění. Takže díky campaign timeoutu může nosit transakce i dávno ukončená kampaň.

Duplicitní transakce

Častým nešvarem u transakcí je jejich duplicitní měření. Mrkni na návod, jak duplicitní transakce v Google Analytics odstranit.

Nesprávná měna transakce

Analytics započítávají údaje poslané v transakci podle výchozí měny, kterou nastavuješ u výběru dat.

Měna v nastavení výběru dat
Měna v nastavení výběru dat

Pokud máš více měnový eshop, je potřeba si s transakcí posílat i měnu. Díky tomu Analytics všechny došlé transakce přepočtou na jednu měnu. Použijí k tomu vlastní kurz.

Neměnnost dat

Co jednou pošleš do Google Analytics již nejde vymazat. Proto když změříš např. testovací objednávky nebo ti někdo na eshopu schválně udělá objednávku za 4 mil Kč, ale nezaplatí ji, tak záznam o této transakci z Analytics nedostaneš.

Řešením, byť ne dokonalým, je využití vratek (refundů) či posílání transakcí se zápornou hodnotou, čímž docílíš alespoň zdánlivého storna objednávky.

Hodnota transakce s DPH

Asi nejčastějším problémem je posílání hodnoty objednávky včetně dopravy a DPH.



Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.