Close

Jak funguje měření do Google Analytics

Měření do Google Analytics je v nejjednodušší formě založeno na javascriptovém kódu, tzv. trackeru, který vložíš do zdrojového kódu stránek svého webu.

Při každém načtení stránky si tak uživatel nestáhne do svého prohlížeče jen obsah tvého webu, ale také tento kód, který se vykoná.

Tracker posbírá informace o zobrazené stránce a uživateli a v podobě hitu (česky požadavek), je pošle na server Google Analytics. Ty pak jednotlivé hity zpracují do ucelených návštěv a zobrazí ti je jako statistiky v přehledech.

Jak vypadá hit do GA

Tracker odesílá hit na server při každém zobrazení stránky, při definované události a též při poslání transakce v rámci elektronického obchodu.

Jak konkrétně hit vypadá se a kde si ho zobrazit se dočteš v samostatném článku o hitech.

Jaká mají GA omezení

Použitá technologie má bohužel i své slabé stránky. Např. pokud má uživatel vypnutý javascript, meřící kód se vůbec nespustí a tedy nemá co měřit. Některé AdBlockery hity do GA blokují. Nebo uživatel kliká na stránky tak rychle a má tak pomalé připojení, že se měření ani nestihne odeslat.

Z těchto a dalších důvodů se uvádí, že v českém prostředí podměřují Google Analytics oproti realitě v průměru o 10 %. Toto číslo se ale web od webu bude lišit. V Německu nezachytí GA prý 30-40 % návštěv.

Dalším omezením Google Analytics je neměnnost jejich dat. Jakmile se data změří a zpracují, již je nejde změnit. Proto když něco neměříme nebo měříme špatně, nejde to po odhalení chyby již zpětně napravit.

I to je důvod, proč v každé službě Google Analytics má být Záchranný výběr dat.

Jak ověřit, že na stránce Google Analytics fungují

Způsobů pro ověření měření je několik.

Můžeš se například podívat do přehledů v reálném čase, zda se tam data zaznamenávají či případně zda tam vidíš svoji návštěvu. Viz první krok checklistu nastavení GA.

Nebo se podívej do Developer Tools prohlížeče a vyhledej požadavky odeslané na adresu
https://www.google-analytics.com/r/collect. To ukazuji v článku o hitech.

V neposlední řadě lze využít některá z rozšíření do prohlížeče. Já mám nejradě WASP.inspector či ještě jednodušeji funguje Tag Assistant a Ghostery.

Způsoby měření stránky

Umístění samotného trackeru přímo do stránky se dnes využívá méně, byť na webech stále převládá.

GA tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js
GA tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js

Mnohem lepší způsob, obzvláště pokud na webu budeš používat i další analytické a marketingové nástroje, je volba nějakého tag manageru, nejčastěji toho od Googlu.

Přes ten se totiž dají GA do webu vložit také a to rychleji, snadněji a hlavně udržitelněji.

Měření do GA lze poslat i na základě Measurement Protocolu, který definuje podobu hitu na servery Googlu.

Tracker na stránce vlastně nedělá nic jiného, než že posbírá data, sestaví hit dle požadavků Measurement Protocolu a hit odešle. A my jeho úlohu můžeme nahradit vlastním řešením a posílat např. transakce do GA rovnou bez nutnosti tolerovat chyby trackeru přímo ve stránce.

Více si o tom přečteš v článku o Measurement Protocolu (až ho teda jednou napíšu).