Close

Jak funguje měření do Google Analytics

Měření do Google Analytics je v založeno na javascriptovém kódu, tzv. trackeru, který vložíš do zdrojového kódu stránek svého webu.

Při každém načtení stránky si tak uživatel nestáhne do svého prohlížeče jen obsah tvého webu, ale také tento kód, který se vykoná.

Tracker posbírá informace o zobrazené stránce a uživateli a v podobě hitu (česky požadavek), je pošle na servery Google Analytics. Ty pak jednotlivé hity zpracují do ucelených návštěv a zobrazí ti je jako statistiky v přehledech.

Způsoby měření stránky

Tracker

Umístění samotného trackeru přímo do stránky se dnes využívá méně, byť na webech stále převládá.

GA tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js
GA tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js

Případně ke vložení trackeru do stránky můžeš použít pluginy, které jsou dostupné ve většině CMS.

Správce značek

Mnohem lepší způsob, obzvláště pokud na webu budeš používat i další analytické a marketingové nástroje, je volba nějakého správce značek, nejčastěji Google Tag Manageru.

Přes ten se totiž dají GA do webu vložit také a to rychleji, snadněji a hlavně udržitelněji.

Značka GA v Google Tag Manageru
Značka GA v Google Tag Manageru

Measurement Protocol

Měření do GA lze poslat i na základě Measurement Protocolu.

V tomto případě nemáš na webu kód Analytics, ale údaje posíláš rovnou na servery Googlu z backendu své aplikace v podobě hitu. Measurement Protocol jen definuje, jak tyto informace mají vypadat.

Tato možnost je již hodně pokročilá a s její pomocí se měří jen minimum webů. A to většinou ani ne weby celé, ale jen například transakce. S největší pravděpodobností se s Measurement Protocolem nesetkáš.

Omezení technologie

Použitá technologie má bohužel i své slabé stránky. Např. pokud má uživatel vypnutý javascript, meřící kód se vůbec nespustí a tedy nemá co měřit. Některé AdBlockery hity do GA blokují. Nebo uživatel kliká na stránky tak rychle a má tak pomalé připojení, že se měření ani nestihne odeslat.

Z těchto a dalších důvodů se uvádí, že v českém prostředí podměřují Google Analytics oproti realitě v průměru o 10 %. Toto číslo se ale web od webu bude lišit. V Německu nezachytí GA prý 30-40 % návštěv.

Nebudu zabíhat do technických detailů, proč je měření nepřesné. Důležité ale je, že čísla z GA nelze brát jako dokonalá. Pokud v Analytics vidíš za minulý měsíc tržby 100 tis Kč, tak to ještě neznamená, že můžeš bouchat šampáňo a těch sto tisíc rozfofrovat.

Proto je k údajům z GA potřeba přistupovat s rezervou a sledovat spíše trendy (rostou mi tržby nebo klesají a proč), než absolutní hodnoty.

Dalším omezením Google Analytics je neměnnost jejich dat. Jakmile se data změří a zpracují, již je nejde změnit. Proto když něco neměříme nebo měříme špatně, nejde to po odhalení chyby již zpětně napravit.

I to je důvod, proč v každé službě Google Analytics má být Záchranný výběr dat.