Close

Technická SEO analýza

Přirozené vyhledávání neboli kanál organic často na web přivádí nezanedbatelnou část návštěvnosti.

Podíl kanálů na návštěvnosti
Podíl kanálů na návštěvnosti

A i přesto se setkávám s tím, že v PPC sledují markeťáci a provozovatelé webů PNO až na úroveň reklamní sestavy spíše, než aby se alespoň trochu věnovali SEO. A vytěžili tak tento skoro bezplatný kanál na maximum.

Pokud chceš, aby vyhledávače zadarmo posílaly návštěvníky na tvůj web, nesmíš jim v tom bránit. A tak ti přináším seznam, co vše si na webu kontrolovat z pohledu technického SEO.

Předpokládám, že o webu a SEO něco málo víš a tak všechno nevysvětluji zcela do podrobností. Proto pokud něčemu nebudeš rozumět, dej mi vědět a rád článek upravím.

Nejsem SEO specialista a tak rozhodně není tato SEO analýza vyčerpávající. Poslouží ti jako základní kontrola a až z něj budeš mít vše správně, je na čase obrátit se na SEO profíka.

Obsah SEO analýzy

  1. Vývoj návštěvnosti ze SEO
  2. URL adresy
  3. Robots.txt
  4. Sitemap.xml
  5. Hosting
  6. Google test rychlosti
  7. Obsah stránek
  8. Chyby 404
  9. Indexace vyhledávači
  10. Použitelnost v mobilech
  11. Závěr

A teď už k samotné SEO analýze.

Vývoj návštěvnosti ze SEO

Poněkud překvapivě začni nejprve v Google Analytics.

Nastav období na posledních 5 let nebo od počátku měření.

V přehledu Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Kanály si zobraz do grafu návštěvnost kanálu Organic Search.

Dlouhodobý vývoj návštěvnosti z vyhledávání
Dlouhodobý vývoj návštěvnosti z vyhledávání

Hledej jakékoli skoky a zkontroluj dlouhodobý trend.

Nyní otevři kanál Organic Search, primární dimenzi změň na Zdroj a opět si nech nejvýznamnější zdroje zobrazit do grafu.

Vývoj zdrojů v přirozeném vyhledávání
Vývoj zdrojů v přirozeném vyhledávání

Díky tomu získáš vhled do toho, jak se návštěvnost ze SEO vyvíjela v minulosti.

URL adresy

Vyzkoušej, že při zadání domény s www. i bez www. se web přesměruje stavovým kódem 301 na jednu variantu.

To samé platí i při zadání http a https.

Oboje otestuj nejen na úvodní straně, ale i na nějaké další straně webu.

Vyzkoušej, že neexistující subdoména se nenačte (např. asdgafs.nazakladedat.cz)

Zkontroluj, že URL adresy jsou jednotně zakončeny lomítkem. Při zadání adresy s lomítkem na konci i bez něj dojde k přesměrování na jednu z variant.

Otestuj, že při přidání písmene do URL nebo zvětšení písmene v URL dojde k přesměrování nebo zobrazení chyby 404.

Vytáhni si seznam všech URL na webu a ověř, že v nich nejsou znaky s diakritikou ani velká písmena.

Robots.txt

Ověř, že robots.txt existuje. A to i pro subdomény.

Je v něm odkaz na sitemap.xml, a to v absolutní cestě.

Prolétni direktivy, zda jsou v pořádku.

V Google Search Consoli mrkni na Nástroj na testování souborů robots.txt.

Sitemap.xml

Ověř, že sitemap.xml existuje a že v ní jsou stránky, které chceš indexovat.

A že neobsahuje neindexovatelné stránky jako jsou stránky vracející 404, stránky s noindex či zakázané v robots.txt.

Zkontroluj její strukturu, především zda obsahuje značku urlset.

Je tam parametr lastmod, pokud je vhodný?

URL jsem se správným protokolem (https).

V sitemapě máš i odkazy na obrázky nebo ještě lépe máš na obrázky samostatnou sitemapu.

Sitemapa je zavedena v Search Consoli a většina jejího obsahu je zaindexována a neobjevují se chyby.

Hosting

Zkontroluj SSL s pomocí testu ssllabs.com/ssltest/.

Ověř zabezpečení domény s DNSSEC.

Vyzkoušej, zda je aktivní rychlý protokol HTTP/2.0.

Google test rychlosti

Prožeň web testem rychlosti webu od Googlu.

Netestuj jen úvodní stranu, ale také kategorii, obsahovou stránku a detail produktu.

Pokud tě zajímá rychlost webu více, doporučuji třeba článek 7 blbostí z oblasti webové rychlosti od Martina Michálka nebo 9 možností, jak zrychlit web a zvýšit tím konverze od Ondry Ilinčeva.

Obsah stránek

V Search Consoli -> Vzhled vyhledávání -> Vylepšení HTML zkontroluj, že titulky a popisky stránek jsou unikátní.

Alternativně k tomu můžeš použít Screaming Frog.

Zhodnoť, zda budou titulky a popisky stránek vypadat dobře v SERPu.

Screaming Frog se ti bude hodit i na kontrolu, že každá stránka má právě jeden nadpis H1 a že je na stránkách dodržena hirearchie nadpisů H1, H2, H3.

Najdi netextový obsah (obrázky, videa) a podívej se, že má i textovou alternativu.

Dále ověř, že popisky produktů jsou unikátní. To vyzkoušíš tak, že u několika produktů si zkopíruješ část jejich popisu a zkusíš ho vyhledat Googlem. V ideálním případě se zobrazí jen tvůj web.

Pokud má web jazykové mutace, tak si je proklikej. Každá by měla mít jiný obsah a jinou URL, ideálně pak i deklaraci jazyka v hlavičce zdrojového kódu.

Projdi několik stránek webu a zhodnoť, zda je dostatečné interní prolinkování.

A na závěr mrkni, zda je zajímavý obsah na webu označen s pomocí mikrodat.

Chyby 404

Navštiv chybovou stránku a ověř, že vrací stavový kód 404.

Proskenuj web na rozbité odkazy s pomocí brokenlinkcheck.com/broken-links.php.

Indexace vyhledávači

Zjisti počet zaindexovaných stránek na Googlu v Search Consoli nebo přes operátor site:.

Zjisti počet zaindexovaných stránek na Seznamu s pomocí kontrolního formuláře.

Alternativně může použít na seznam.cz operátor site: a pak přidat do URL &format=rss. Otevře se ti xml soubor a u značky totalResults uvidíš počet zaindexovaných stránek.

Ověř, že počet zaindexovaných stránek na Googlu i Seznamu se přibližně shoduje s reálným počtem stránek na webu.

Na Googlu i Seznamu zkontroluj, že nejsou zaindexované tzv. zombie stránky, což jsou stránky košíku, nákupního procesu a konverzní stránky jako poděkování za objednávku. Prostě ty stránky, na které nechceš vodit návštěvnost z vyhledávačů.

Dále se podívej, zda v indexu nejsou stránky filtrace a stránkování (paginace).

A když už jsi v tom, tak se na několika SERPech podívej, co za stránky je zaindexováno. Zda tam nejsou třeba duplicitní stránky vlivem parametrů.

A v neposlední řadě zadej do vyhledávačů název webu a slovo recenze nebo zkušenosti, abys zjistil, co o webu píší ostatní.

Použitelnost v mobilech

Spusť Google test použitelnosti v mobilech.

Pokud má web s použitelností v mobilech problémy, uvidíš je i v Search Consoli.

Závěr

A teď už ti nezbývá nic jiného, než nalezené problémy vyřešit. Hodně štěstí!

A co ty? Kontroluješ v SEO analýze ještě něco? Budu rád, když se o to se mnou podělíš. Třeba tvůj návrh do článku přidám i se zpětným odkazem na tvůj web.