Close

SEO audit – co kontrolovat na webu z pohledu SEO

Přirozené vyhledávání neboli kanál organic často na web přivádí nezanedbatelnou část návštěvnosti.

Podíl kanálů na návštěvnosti
Podíl kanálů na návštěvnosti

A i přesto se setkávám s tím, že v PPC sledují markeťáci a provozovatelé webů PNO až na úroveň reklamní sestavy spíše, než aby se alespoň trochu věnovali SEO a vytěžili tak tento skoro bezplatný kanál na maximum.

Pokud chceš, aby vyhledávače zadarmo posílaly návštěvníky na tvůj web, nesmíš jim v tom bránit. A tak ti přináším seznam, co vše si na webu kontrolovat z pohledu technického SEO.

Předpokládám, že o webu a SEO něco málo víš a tak všechno nevysvětluji zcela do podrobností. Proto pokud něčemu nebudeš rozumět, dej mi vědět a rád článek upravím.

A teď už k samotnému auditu SEO.

Google Analytics

Poněkud překvapivě začni nejprve v Google Analytics.

Nastav období na posledních 5 let nebo od počátku měření.

V přehledu Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Kanály si zobraz do grafu návštěvnost kanálu Organic Search.

Dlouhodobý vývoj návštěvnosti z vyhledávání
Dlouhodobý vývoj návštěvnosti z vyhledávání

Hledej jakékoli skoky a zkontroluj dlouhodobý trend.

Nyní otevři kanál Organic Search, primární dimenzi změň na Zdroj a opět si nech nejvýznamnější zdroje zobrazit do grafu.

Vývoj zdrojů v přirozeném vyhledávání
Vývoj zdrojů v přirozeném vyhledávání

Díky tomu získáš vhled do toho, jak se návštěvnost ze SEO vyvíjela v minulosti.

A teď už můžeš přejít k samotnému auditu.

URL adresy

Vyzkoušej, že při zadání domény s www. i bez www. se web přesměruje stavovým kódem 301 na jednu variantu.

To samé platí i při zadání http a https.

Oboje otestuj nejen na úvodní straně, ale i na nějaké další straně webu.

Vyzkoušej, že neexistující subdoména se nenačte (např. asdgafs.nazakladedat.cz)

Zkontroluj, že URL adresy jsou jednotně zakončeny lomítkem. Při zadání adresy s lomítkem na konci i bez něj dojde k přesměrování na jednu z variant.

Otestuj, že při přidání písmene do URL nebo zvětšení písmene v URL dojde k přesměrování nebo zobrazení chyby 404.

Vytáhni si seznam všech URL na webu a ověř, že v nich nejsou znaky s diakritikou ani velká písmena.

Robots.txt

Ověř, že robots.txt existuje.

Je v něm odkaz na sitemap.xml, a to v absolutní cestě.

Prolétni direktivy, zda jsou v pořádku.

V Google Search Consoli mrkni na Nástroj na testování souborů robots.txt.

Sitemap.xml

Ověř, že sitemap.xml existuje a že v ní jsou vhodné stránky.

Zkontroluj její strukturu, především zda obsahuje značku urlset.

Je tam parametr lastmod, pokud je vhodný?

V sitemapě máš i odkazy na obrázky nebo ještě lépe máš na obrázky samostatnou sitemapu.

Sitemapa je zavedena v Search Consoli a většina jejího obsahu je zaindexována a neobjevují se chyby.

Hosting

Zkontroluj SSL s pomocí testu ssllabs.com/ssltest/.

Ověř zabezpečení domény s DNSSEC.

Vyzkoušej, zda je aktivní rychlý protokol HTTP/2.0.

Google test rychlosti

Prožeň web testem rychlosti webu od Googlu.

Netestuj jen úvodní stranu, ale také kategorii, obsahovou stránku a detail produktu.

Pokud tě zajímá rychlost webu více, doporučuji třeba článek 7 blbostí z oblasti webové rychlosti od Martina Michálka nebo 9 možností, jak zrychlit web a zvýšit tím konverze od Ondry Ilinčeva.

Obsah stránek

V Search Consoli -> Vzhled vyhledávání -> Vylepšení HTML zkontroluj, že titulky a popisky stránek jsou unikátní.

Alternativně k tomu můžeš použít Screaming Frog.

Screaming Frog se ti bude hodit i na kontrolu, že každá stránka má právě jeden nadpis H1 a že je na stránkách dodržena hirearchie nadpisů H1, H2, H3.

Najdi netextový obsah (obrázky, videa) a podívej se, že má i textovou alternativu.

Dále ověř, že popisky produktů jsou unikátní. To vyzkoušíš tak, že u několika produktů si zkopíruješ část jejich popisu a zkusíš ho vyhledat Googlem. V ideálním případě se zobrazí jen tvůj web.

Pokud má web jazykové mutace, tak si je proklikej. Každá by měla mít jiný obsah a jinou URL, ideálně pak i deklaraci jazyka v hlavičce zdrojového kódu.

Projdi několik stránek webu a zhodnoť, zda je dostatečné interní prolinkování.

A na závěr mrkni, zda je zajímavý obsah na webu označen s pomocí mikrodat.

Chyby 404

Navštiv chybovou stránku a ověř, že vrací stavový kód 404.

Proskenuj web na rozbité odkazy s pomocí brokenlinkcheck.com/broken-links.php.

Indexace vyhledávači

Zjisti počet zaindexovaných stránek na Googlu v Search Consoli nebo přes operátor site:.

Zjisti počet zaindexovaných stránek na Seznamu s pomocí kontrolního formuláře.

Alternativně může použít na seznam.cz operátor site: a pak přidat do URL &format=rss. Otevře se ti xml soubor a u značky totalResults uvidíš počet zaindexovaných stránek.

Ověř, že počet zaindexovaných stránek na Googlu i Seznamu se přibližně shoduje s reálným počtem stránek na webu.

Na Googlu i Seznamu zkontroluj, že nejsou zaindexované tzv. zombie stránky, což jsou stránky košíku, nákupního procesu a konverzní stránky jako poděkování za objednávku. Prostě ty stránky, na které nechceš vodit návštěvnost z vyhledávačů.

Dále se podívej, zda v indexu nejsou stránky filtrace a stránkování (paginace).

A když už jsi v tom, tak se na několika SERPech podívej, co za stránky je zaindexováno. Zda tam nejsou třeba duplicitní stránky vlivem parametrů.

Použitelnost v mobilech

Spusť Google test použitelnosti v mobilech.

Pokud má web s použitelností v mobilech problémy, uvidíš je i v Search Consoli.

Závěr

A teď už ti nezbývá nic jiného, než nalezené problémy vyřešit. Hodně štěstí!

A co ty? Kontroluješ v SEO auditu ještě něco? Budu rád, když se o to se mnou podělíš. Třeba tvůj návrh do článku přidám i se zpětným odkazem na tvůj web.