Close

Síla pravidelného vyhodnocování

Koukáš se do statistik? A jak často a kam? Že občas otevřeš Google Analytics nebo se proklikáš kampaněmi v Ads pro získání přehledu?

Existuje i lepší cesta. A to ve formě pravidelného vyhodnocování s danou strukturou.

Proč pravidelné vyhodnocování?

Protože ve webové analytice jsou důležitější trendy než absolutní hodnoty.

Že je průměrná hodnota objednávky 1 256 Kč u eshopu nic neříká. Když ale sleduješ průměrnou hodnotu objednávky pravidelně každý měsíc, všimneš si, že postupem času klesá a na začátku roku byla na poloviční hodnotě, než loni.

A to už stojí za pozornost.

Průměrná hodnota objednávky
Průměrná hodnota objednávky a její meziroční pokles na polovinu

Podobně můžes sledovat i vývoj jednotlivých marketingových kanálů. Co dělají v průběhu času tržby z Skliku? Ovlivnilo zahájení inzerce na Facebooku míru okamžitého opuštění u vstupních stránek? Nevypadly návštěvy z Heureky?

Nejen to se vyplatí sledovat.

Součásti pravidelného vyhodnocení

Opakované analyzování statistik má podle mého názoru obsahovat:

  • přehled o aktuálním stavu
  • monitoring problémů
  • doporučení k akci

Přehled o aktuálním stavu

Základem je informace o tom, co se na webu děje. Příkladem jednotlivých stránek reportu pak je např. složení návštěvnosti po kanálech, podíl jednotlivých zařízení na návštěvnosti či tržby pro jednotlivé zdroj / médium.

Monitoring problémů

Druhou, byť o něco méně důležitou částí pravidelného vyhodnocení, by měl být monitoring problémů.

Sem patří např. sledování míry okamžitého opuštění vstupních stránek či výskytu chyb 404.

Rychlý pohled na report ti prozradí, zda je daná oblast v pořádku nebo zasluhuje tvou pozornost.

Doporučení k akci

Nejdůležitější část vyhodnocení se skrývá v tom, co se má stát dál. Protože do statistik se nedíváš proto, že čísla jsou hezká a grafy krásně barevné. Děláš to, abys na základě dat mohl podniknout nějakou akci.

Např. když vidíš, že PNO u retargetingu v Ads dlouhodobě roste, měl bys zjistit proč a co proti tomu podniknout.

Při dlouhodobém poklesu návštěvnosti z neplaceného vyhledávání bys zase mohl požádat SEO specialistu o pomoc.

Frekvence vyhodnocování

Síla pravidelného vyhodnocování je právě v jeho pravidelnosti.

Na některá čísla je dobré se dívat každý týden, většinou ale stačí udělat si přehled jednou za měsíc. V delším období totiž nehrozí, že bys zaměnil šum za signál alá “poslední tři dny prudce klesá návštěvnost z PPC, něco se děje… Ale neděje, jen je vlivem státního svátku prodloužený víkend a je super krásné počasí.”

Závěr

A jak dlouhý report má být? Záleží na účelu. Rozhodně neplatí čím delší, tím lepší, protože čtenář se pak pod návalem dat a informací utopí a nebude vědět, jakou akci má podniknout.

Proto je dobré uzpůsobit délku a obsah reportu jeho účelu. U malého webu s 10 konverzemi měsíčně bude stačit 5 stránkový přehled. U eshopu s marketingovými investicemi ve statisících korun může být i 30 stránkový report málo.

Tak jako tak se hodí, když na začátku reportu umístíš krátké shrnutí (executive summary) s nejdůležitějšími zjištěními a doporučeními.

Hlavní zjištění v reportu
Hlavní zjištění v reportu