Close

Tipy k psaní textů

Za léta jsem z ebooků, článků a školení posbíral řadu tipů k tomu, jak psát lepší texty.

Nejsem copywriter, ale protože občas něco píšu (třeba blogový článek 😉 ), slil jsem všechny poznámky k tématu copy do seznamu níže.

  • Pozor na slova typu „kdyby“, „jestli“, „možná“. Sníží údernost sebelepší věty zhruba na polovinu.
  • Dobré copy není to, které hezky uvítá na webu, ale takové, které je s tebou, když máš problém. Takže ne: „zadali jste neexistující číslo karty“. Jde to říct rovnou návodně: „číslo vaší karty je moc krátké“.
  • Rozkošné copy = formulář pochválí zadané jméno, že je hezké.
  • Když jsou někde „Už jen dvě místa“, zaplní se určitě rychleji než normální dvě místa.
  • Řekněte lidem „proč“ ještě dřív, než se zeptají, a uvěří vám. Příklad z webu Lovebrand: „Spamovat vás nebudeme – na to nemáme čas.“
  • Buďte pozitivní. Namísto „Nemůžete rozeslat kampaň, nemáte žádné kontakty.“ raději: „Nahrajte kontakty a začněte rozesílat.“
  • Škrtni slovo “různé” a vůbec nic se nestane.
  • Lidé si zapamatují jen to, co si dokáží představit.
  • Slevu odůvodni. Výprodej -> sezónní výprodej. Bude uvěřitelnější.
  • Velké v ve Vám se píše jen v osobní komunikaci. V obecných marketingových textech působí podlézavě.
  • Představ si, jaké otázky budou mít návštěvníci webu a obsah pak postav jako odpověď na ně.
  • Copy je všechno, i cedulka na záchodě (nezhasínat -> Děkujeme, že necháváte rozsvíceno ostatním, aby si ho taky našli.)
  • Neboj se pár negativních ohlasů na webu. Dodá to důvěryhodnost těm ostatním.
  • Vyhoď všechna podmiňovací slova (můžete, by byl, pokud). Piš natvrdo bez podmiňovacího způsobu.
  • Texty nezarovnávej do bloku a dodržovuj rytmus. Řádky jsou na stejné úrovni i přes vícero sloupců vedle sebe.
  • Dobře čitelný řádek na webu má 70 znaků. Dobře čitelný řádek v mobilu 35 až 40.
  • Popisek u obrázku čte více lidí než hlavní text.
  • Snáze se čtou slova o méně slabikách.
  • Používej písmo s velkou střední výškou (výška malého x), např. Verdana. Díky tomu text vypadá větší a lépe se čte.
  • Při čtení upřednostňujeme krátký řádek (50-70 znaků), ale čteme rychleji dlouhé řádky (100 znaků).
  • Seznamy udrži pozornost.
  • Na webu nebo v newsletteru si nenechávej to nejlepší na konec. Nikdo se k tomu nedostane.
  • Technici rádi tabulky a srovnání.
  • Odstavce na max 3-4 řádky, každé 3 odstavce mezinadpis.
  • Za nadpisem se nepíše tečka.
  • Dej pocítit nedostatek – poslední tři kusy skladem, doprava zdarma už jen do neděle.
  • Vynechávej zbytečná slova.
  • Pokud budeš mít každý odstavec jinak dlouhý, bude se čtenáři lépe orientovat.
  • Po napsaní textu na web ho zkrať na polovinu. Pak ješte jednou.
  • Dobře se čte text, který vypadá jako mluvený.
  • Slova jako vlny, moře, ledovec navodí ve čtenáři klid.
  • Krátké věty. Slova. Odstavce. Znějí rychle a úderně. Je ale u nich tezke udrzet pozornost a tak občas zvolni do souvětí dlouhého jak žirafa.
  • Používej stavové sloveso místo dějového. “Jana je sportovkyně” funguje lépe než “Jana hodně sportuje”, páč si to vizualizuješ. Stejně tak “děkuju, že jste čtenáři mého blogu” než “děkuju, že čtete můj blog”.
  • Členění textů nadpisy a seznamy je kvůli tomu, aby skenující návštěvník se měl čeho chytit.
  • Barnum efekt – využití neurčité charakteristiky, kterou čtenář snadno aplikuje na sebe: Náš produkt vám pomůže, protože jste individualita a silný jedinec, který je rád ve společnosti oblíbený. Jste k sobě kritický, máte sice i slabé stránky, ale snažíte se je kompenzovat.
  • Kterýkoli je pro omezený výběr (kteroukoli naši pobočku), jakýkoli pro neomezený.
  • Zda vaši nebo vaší poznám náhradou za tu/tou/té, kdy tu = krátké i. Mám rád vaši/tu dceru. Chodím s vaší/tou dcerou. Bez vaší/té dcery.
  • Jedna myšlenka = jeden odstavec.
  • Titulek musí být konkrétní a vždy obsahovat sloveso.
  • Délku titulku přizpůsobuj i prostoru, kde se bude zobrazovat.
  • Na webu klikáme na to u čeho víme, co dostaneme.